1 kwietnia, 2020

Naturalne metody walki ze stresem

Naturalne metody walki ze stresem

Stres towarzyszy nam na co dzień. Jeśli jest krótkotrwały, to wpływa mobilizująco na organizm. Jeśli stres towarzyszy nam przez dłuższy czas, może wpływać bardzo negatywnie na nasze samopoczucie, czy nawet zdrowie. Pojawiają się napięcia mięśni, bóle głowy, czy problemy ze snem. Jak radzić sobie ze stresem? Czy brać coś na sen? Niektórzy w takich przypadkach od razu sięgają po farmaceutyki. Jednak warto wiedzieć, że istnieją też naturalne metody walki ze stresem. Jakie? Tego dowiesz się z poniższego tekstu!

Czym jest stres?

Zanim przyjrzymy się bliżej temu, co na stres jest dobre, warto zastanowić się, czym właściwie jest stres. Dlaczego tak głośno się o nim mówi? Najprościej mówiąc stres to reakcja organizmu na różnego rodzaju zdarzenia oraz sytuacje tzw. stresory, z którymi nie do końca jesteśmy sobie w stanie poradzić. Stres może mieć charakter pozytywny i mobilizujący i zwykle tak dzieje się, gdy stajemy w obliczu jakiegoś wyzwania, któremu musimy stawić czoła np. ważna prezentacja, spotkanie z klientem, czy z szefem. Jednak szybkie tempo życia, branie na siebie zbyt wielu obowiązków, czy niepewna sytuacja w pracy, czy w życiu prywatnym sprawia, że wielu z nas żyje w ciągłym stresie. Niestety przedłużający się stres wpływa negatywnie na nasze samopoczucie, czy zdrowie. Dlatego należy starać się nad nim zapanować. Jak? Sposobów na rozładowanie stresu jest całkiem sporo…

Radzenie sobie ze stresem – zioła

W łagodnych stanach niepokoju i napięcia nerwowego, jak również przy problemach z zasypianiem bardzo pomocne mogą okazać się zioła. Można nawet śmiało powiedzieć, że zioła na sen to jeden z lepszych sposobów na naturalną walkę ze stresem. Największym powodzeniem cieszy się melisa – roślina o właściwościach uspokajających. Melisa jest bogata w olejki eteryczne, jak również w fenolokwasy, flawonoidy, czy kwas rozmarynowy. Jako surowiec można stosować suszone liście melisy i robić z niej napary do picia bądź jako olejek eteryczny do aromaterapii. Melisa pomaga się odprężyć i wyciszyć, jak również przywrócić zdrowy sen.

Innym, również wartym uwagi ziołem jest kozłek lekarski zwany również walerianą. Kozłek lekarski wykazuje właściwości uspokajające, łagodzi niepokoje nerwowe, zmęczenie i pomaga na bezsenność. Wyciągi z waleriany można spotkać jako preparaty pojedyncze, ale także w mieszkankach ziołowych jako jeden ze składników.

Wspominając o naturalnych metodach walki ze stresem, nie sposób pominąć lawendy. Lawenda znana jest od stuleci, uprawia się ją w wielu krajach świata, w tym również w Polsce. Napary z lawendy także wykazują właściwości uspokajające. Mogą okazać się przydatne u osób cierpiących na stany lękowe, czy nadmierną nerwowość. Dzięki regularnemu spożywaniu naparów z lawendy można poprawić swoje samopoczucie oraz skutecznie zniwelować stres.

Rumianek to kolejna roślina, po którą warto sięgnąć, gdy zmagamy się ze stresem. W koszyczkach rumianku znajdziemy flawonoidy, cholinę, czy pochodne kumaryny. Co ważne, rumianek ma bardzo łagodne działanie, więc z powodzeniem może go stosować każdy – od małych dzieci, po nastolatków, osoby dorosłe i seniorów. Napar z koszyczków rumianku pozwala łagodzić napięcia nerwowe, pozwala ukoić nerwy, ale również ułatwia zasypianie.

Warty uwagi jest również chmiel zwyczajny. Choć wielu z nam chmiel kojarzy się z wyrobami piwnymi, to trzeba przyznać, że wyciągi z chmielu mają o wiele szersze zastosowanie. Tego typu napary można stosować do tego, by wyciszyć czy uspokoić zszargane nerwy. Wyciągi z chmielu sprawdzają się również w problemach z zasypianiem.

Radzenie sobie ze stresem – aktywność fizyczna

Jednak zioła to nie jedyny sposób, po który możemy sięgnąć, gdy szukamy coś na uspokojenie. Bardzo dobre efekty w walce ze stresem daje aktywność fizyczna. Jak się okazuje, podjęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej w trybie natychmiastowym pozwala zredukować stres. Jaki dokładnie rodzaj aktywności fizycznej wybierzemy, zależy wyłącznie od nas. Możemy grać w piłkę, spacerować, biegać, jeździć na rowerze, czy nawet ćwiczyć na siłowni. W czasie aktywności fizycznej organizm zaczyna produkować hormony szczęścia, czyli tzw. endorfiny, które sprawiają, że nasz nastrój się zaczyna poprawiać.

Radzenie sobie ze stresem – CBD

W walce ze stresem może pomóc również CBD zwany kannabidiolem, który jest związkiem organicznym występującym w konopiach. W tym miejscu warto wspomnieć, że CDB nie ma działania psychoaktywnego i nie jest sklasyfikowany jako substancja narkotyczna, za to sprawdza się w walce ze stresem. CBD wycisza, uspokaja, poprawia nastrój oraz działa odprężająco. Na tym jednak nie koniec, ponieważ CBD regeneruje też komórki nerwowe w organizmie, stymuluje układ nerwowy, jak również ułatwia zasypianie. Co ważne, CBD można stosować nie tylko wtedy, gdy zmagamy się ze stresem, ale również profilaktycznie np. w trosce o dobry i zdrowy sen, przeciwdziałaniu depresji. CBD dostępny jest w formie olejków, kapsułek, gum do żucia, pasty, jak również e-liauidów. Dzięki temu każdy z nas może nabyć go w wygodnej dla siebie formie.

Radzenie sobie ze stresem – aromaterapia

Na antystres przyda się również aromaterapia, gdyż zapachy mają ogromną moc. Niektóre z nich skutecznie koją nerwy. Co ważne, aby zafundować sobie taką terapię, nawet nie musimy wychodzić z domu. Wystarczy sięgnąć po olejki, które wykazują właściwości uspokajające, rozluźniające, czy poprawiające jakość snu. Do wartych uwagi należą: olejek lawendowy, olejek rumiankowy, olejek walerianowy, olejek różany czy olejek z drzewa sandałowego. Wybrany olejek możemy dodać kąpieli w wannie lub pod prysznicem. Olejki eteryczne nadają się też do masażu, ale nie tylko, ponieważ można użyć też specjalnego dyfuzora, by zapach oleju rozprzestrzenił się po całym domu lub mieszkaniu. Wybranym olejkiem można też skropić płatek bawełniany i umieścić go w kieszeni bądź przykładać go do nosa.